Förskolebarn behöver hjälp att ta till sig vetenskapligt innehåll

2019-02-27

Förskolebarn förutsätts ofta själva kunna avgöra vad som är "på riktigt" och vad som är "på låtsas" i förklarande bilder.
- Det är anmärkningsvärt. Lärarna behöver erbjuda barnen stöttning i att upptäcka sambandet mellan själva illustrationen och det den är tänkt att visa, enligt Anneli Bergnell, Högskolan i Borås.

I förskolan behandlas ofta vetenskapligt inneha?ll med hja?lp av bilder, modeller eller lek vilket ger barnen mo?jligheter att uppleva, uppta?cka, uttrycka och la?ra med hela kroppen och alla sinnen. Men ofta görs detta utan att barnen får någon förklaring som kopplar ihop aktiviteten med det innehåll som står i fokus.

Anneli Bergnell har i fyra delstudier studerat naturvetenskapliga illustrationer som anva?ndes för att förklara bland annat stabilitet, avdunstning och vattnets kretslopp för förskolebarn. Hon undersökte främst hur barnen hanterade, underso?kte och samtalade utifra?n förklaringar som hänvisade till barnens egna kroppar eller där kroppsliga gester användes för att illustrera något. Tre förskollärare och 30 förskolebarn deltog i studien liksom två guider från ett naturvetenskapligt center.

Anneli Bergnell konstaterar i sin avhandling, som lagts fram vid Göteborgs universitet, att lärarna behöver erbjuda förskolebarnen stöttning i att upptäcka sambandet mellan själva illustrationen och det den är tänkt att visa.

- Ett ofta komplicerat inneha?ll sta?ller stora krav både på undervisnings­situationen och illustrationerna som anva?nds. Jag fann det därför anma?rkningsva?rt att illustrationerna fo?rutsattes vara sja?lvfo?rklarande. Det vill säga att om bara barnen deltog, skulle de självständigt lägga märke till det innehåll som illustrationerna ville visa, säger hon.

Det som ytterligare försvårade barnens tolkningsmöjligheter var att illustrationerna pendlade mellan fakta och fantasi och att barnen lämnades att själva avgöra när något var "på låtsas" och när det så att säga var dags att lära sig något "på riktigt".

- Starka sensationsväckande inslag, som stora kroppsrörelser, magiska tricks och utklädda vuxna, gjorde också att innehållet hamnade i skymundan. Varför sådant ändå användes kan jag bara spekulera om, men kanske finns det en föreställning om att roliga och fantasieggande inslag i sig gör att något komplicerat blir lättare att både bli intresserad av och att skapa sig en mening om?

Avhandlingen har genomförts inom ramen för forskarskolan i utbildningsvetenskap vid Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning, CUL, Göteborgs universitet.

(Forskning.se)

Kontakt

201512251451053172LpnMqsb9